Skillnad mellan versioner av "Just-in-time"

Från Krigsmaskinen
Hoppa till: navigering, sök
(Ny sida: '''Just-in-time''' (JIT) är en tillverkningsorganisationsfilosofi som går ut på att råvaror och färdigvaror ska finnas tillgängliga precis när de behövs - varken tidigare eller sena...)
 
Rad 1: Rad 1:
'''Just-in-time''' (JIT) är en tillverkningsorganisationsfilosofi som går ut på att råvaror och färdigvaror ska finnas tillgängliga precis när de behövs - varken tidigare eller senare. JIT gäller för när produkten är klar, för underleverantörer såväl som i den direkta produktionen: När produkten är färdig ska den paketeras och skickas till kunden, inte ligga i ett färdiglager. Underleverantörer ska leverera till fabriken endast när det behövs i produktionen. Produktionen i fabriken ska flyta framåt utan att det skapas "flaskhalsar" eller överproduktion vid något led. JIT kräver hög precision, eftersom de rätta delarna måste anlända ”just-in-time” på rätt plats hela tiden. Detta ökar naturligvis också stressen enormt för arbetarna.
+
'''Just-in-time''' (JIT), ibland kallad för [[lean production]] eller [[lagerlös produktion]], är en tillverkningsorganisationsfilosofi som går ut på att råvaror och färdigvaror ska finnas tillgängliga precis när de behövs - varken tidigare eller senare. JIT gäller för när produkten är klar, för underleverantörer såväl som i den direkta produktionen: Slutprodukten ska paketeras och levereras direkt till kunden, inte ligga i ett färdiglager. Underleverantörer ska leverera till fabriken endast när det behövs i produktionen. Produktionen i fabriken ska flyta framåt utan att det skapas "flaskhalsar" eller överproduktion vid något led. JIT kräver hög precision, eftersom de rätta delarna måste anlända ”just-in-time” på rätt plats hela tiden. Detta ökar naturligvis också stressen enormt för arbetarna.
 +
 
 +
JIT ställer höga krav på att transporterna fungerar smidigt. Antalet lagerplatser och mellanled minskar när lagren flyttar ut på vägarna. Detta leder till att lastbilschafförer bryter hastighetsbegränsningar och sitter långa timmar bakom ratten (en oorganiserad förare i USA jobbar i genomsnitt 70 timmar i veckan). Det blir allt vanligare att långtradarchaufförer till och med tar droger för att hålla sig vakna under sina maratonpass.
 +
 
 +
Att ha lagrena på vägarna betyder också att kapitalet är väldigt känsliga för störningar inom transportbranschen. Se till exempel de vågor av vägblockader som lamslagit Frankrike och hamnarbetarkamper runt om i världen.
 +
 
 +
==Läs mer==
 +
* [http://www.chef.se/dynamisk/index.php/cheftjanster/management-termer/just-in-time-jit-resurssnal-produktion/  Just-in-time (JIT) (resurssnål produktion)]
 +
* [http://www.riff-raff.se/3-4/arbaut.php Arbetsorganisering och arbetarautonomi i terminal] (se kapitlet "Transport- och lagerbranschen idag" för en diskussion om lagerbranschen och [[mager produktion]])

Versionen från 7 februari 2008 kl. 09.51

Just-in-time (JIT), ibland kallad för lean production eller lagerlös produktion, är en tillverkningsorganisationsfilosofi som går ut på att råvaror och färdigvaror ska finnas tillgängliga precis när de behövs - varken tidigare eller senare. JIT gäller för när produkten är klar, för underleverantörer såväl som i den direkta produktionen: Slutprodukten ska paketeras och levereras direkt till kunden, inte ligga i ett färdiglager. Underleverantörer ska leverera till fabriken endast när det behövs i produktionen. Produktionen i fabriken ska flyta framåt utan att det skapas "flaskhalsar" eller överproduktion vid något led. JIT kräver hög precision, eftersom de rätta delarna måste anlända ”just-in-time” på rätt plats hela tiden. Detta ökar naturligvis också stressen enormt för arbetarna.

JIT ställer höga krav på att transporterna fungerar smidigt. Antalet lagerplatser och mellanled minskar när lagren flyttar ut på vägarna. Detta leder till att lastbilschafförer bryter hastighetsbegränsningar och sitter långa timmar bakom ratten (en oorganiserad förare i USA jobbar i genomsnitt 70 timmar i veckan). Det blir allt vanligare att långtradarchaufförer till och med tar droger för att hålla sig vakna under sina maratonpass.

Att ha lagrena på vägarna betyder också att kapitalet är väldigt känsliga för störningar inom transportbranschen. Se till exempel de vågor av vägblockader som lamslagit Frankrike och hamnarbetarkamper runt om i världen.

Läs mer