Realabstraktion
Enligt Sohn-Rethel hålls vårt samhälle ihop på grund av värdet, en abstraktion som också är en samhällelig form. Vi producerar och konsumerar individuellt men abstraktionerna för oss samman. Samhällsformen har en "tankeform" som också är en form av subjektivitet. Realabstraktionerna har vuxit fram genom kollektiv historisk praxis, de tar plats utan att människor nödvändigtvis är medvetna om det. Enligt Sohn-Rethel är detta grunden för abstrakt tänkande. Han menade till exempel att Kants kategorier, som rum, tid, kvalitet, substans och rörelse, är implicita i varuutbytet. Många (om inte alla) abstraktioner vi använder (eller har använt) för att förstå vårt samhälle kan framstå som logiskt ahistoriska men, menar Sohn-Rethel, Karl Marx teoretiska revolution avslöjade hur abstraktionerna uppstår ur den samhälleliga formen.
På senare tid har Paolo Virno tagit upp begreppet. Han menar att det har skett en fundamental mutation nu: det är inte längre bytesvärdets abstrakta ekvivalens som bäst kännetecknar dagens realabstraktioner utan det allmänna intellektet. Enligt Virno konstituerar det allmänna intellektet qua realabstraktion en direkt politiserad "form of abstraction", som är bortom ekvivalenser och mått.
Vidare läsning
- Generation-online om Alfred Sohn-Rethel
- Jason Read: Abstract materiality: In praise of Alfred Sohn-Rethel
- Alberto Toscano: The open secret of real abstraction
- Alfred Sohn-Rethel: The Formal Characteristics of Second Nature