Skillnad mellan versioner av "Krigsarkivet"
Iammany (Diskussion | bidrag) |
Iammany (Diskussion | bidrag) m |
||
(En mellanliggande version av samma användare visas inte) | |||
Rad 27: | Rad 27: | ||
|- | |- | ||
− | [[Bild:Dissident3.jpg|left]]'''[[Marx | + | [[Bild:Dissident3.jpg|left]]'''[[Marx oltre Marx|Kommunismens diakroni: utvägar och flyktförsök från den reella underordningen]]''' (2008) |
En av den operaistiska traditionens mer rigorösa undersökningar av relationen mellan kommunism och kapital i allmänhet, och kommunism och Marx kritik av den politiska ekonomin i synnerhet, är Negris bok ''Marx bortom Marx''. Boken, som består av nio föreläsningar om ''Grundrisse'' som Negri höll på École Normale Supérieure i Paris våren 1978, är ett passionerat försvar av en antagonistisk läsning av Marx ekonomikritik. Den noggranna genomgången av ''Grundrisse'' är centrerad kring produktionen av radikal subjektivitet och leder fram till utläggningen av kommunismen som presenteras i bokens två sista kapitel. | En av den operaistiska traditionens mer rigorösa undersökningar av relationen mellan kommunism och kapital i allmänhet, och kommunism och Marx kritik av den politiska ekonomin i synnerhet, är Negris bok ''Marx bortom Marx''. Boken, som består av nio föreläsningar om ''Grundrisse'' som Negri höll på École Normale Supérieure i Paris våren 1978, är ett passionerat försvar av en antagonistisk läsning av Marx ekonomikritik. Den noggranna genomgången av ''Grundrisse'' är centrerad kring produktionen av radikal subjektivitet och leder fram till utläggningen av kommunismen som presenteras i bokens två sista kapitel. | ||
|- | |- | ||
− | '''[ | + | '''[[Var är vi på väg?]]''' (2008) |
Vi känner alltför väl till det problem vi står inför. Som kommunister strävar vi efter en gemenskap bortom värdet, lönearbetet och varusamhället, efter en tillvaro där auktoritet och mening inte längre handlar om penningens tyranni eller privategendomens illusioner. Men alla hittillsvarande försök att förinta eller överskrida det kapitalistiska produktionssättet har antingen krossats eller kommit att inlemmas i kapitallogiken, och därmed bidragit till en utvecklad kapitalism – alternativt till en socialistisk sådan. Vi har sett hur de metoder som utforskats av generationer av revolutionärer – självutnämnda sådana eller ej – genomgående visat sig vara återvändsgränder, eller än värre: vägar till utökad underordning. Decennier av kamp i olika former har varken gett oss det så ofta utlovade drömsamhället, eller några egentliga anledningar att hoppas på dess snara ankomst. Tvärtom är verkligheten mer kapitalistisk än någonsin. Alla samhälleliga sfärer är nu mer eller mindre integrerade i värdets logik, och den mellanstatliga imperialismen har ersatts av en global fabrik med ständigt utvecklade anspråk på total hegemoni. Den fråga vi rimligtvis måste ställa oss bör således ta sin utgångspunkt i de praktiska och teoretiska konsekvenserna av de omständigheter vi står inför, och varken upprepa gamla misstag eller uppfinna nya. | Vi känner alltför väl till det problem vi står inför. Som kommunister strävar vi efter en gemenskap bortom värdet, lönearbetet och varusamhället, efter en tillvaro där auktoritet och mening inte längre handlar om penningens tyranni eller privategendomens illusioner. Men alla hittillsvarande försök att förinta eller överskrida det kapitalistiska produktionssättet har antingen krossats eller kommit att inlemmas i kapitallogiken, och därmed bidragit till en utvecklad kapitalism – alternativt till en socialistisk sådan. Vi har sett hur de metoder som utforskats av generationer av revolutionärer – självutnämnda sådana eller ej – genomgående visat sig vara återvändsgränder, eller än värre: vägar till utökad underordning. Decennier av kamp i olika former har varken gett oss det så ofta utlovade drömsamhället, eller några egentliga anledningar att hoppas på dess snara ankomst. Tvärtom är verkligheten mer kapitalistisk än någonsin. Alla samhälleliga sfärer är nu mer eller mindre integrerade i värdets logik, och den mellanstatliga imperialismen har ersatts av en global fabrik med ständigt utvecklade anspråk på total hegemoni. Den fråga vi rimligtvis måste ställa oss bör således ta sin utgångspunkt i de praktiska och teoretiska konsekvenserna av de omständigheter vi står inför, och varken upprepa gamla misstag eller uppfinna nya. |
Nuvarande version från 18 september 2021 kl. 18.25
Här samlar vi ett urval av texter skrivna av personer kring Krigsmaskinen och översättningar vi gjort som inte publicerats annorstädes. Listan är med andra ord inte fullständig, men kommer med tiden att fyllas på. De är alla individuella bidrag men speglar i viss mån en kollektiv utveckling, något som definierar oss som ett vi. De är varken heltäckande eller uttömmande för "vårat" perspektiv, men tecknar förhoppningsvis en linje för vår riktning. Skulle någon förläggare eller upphovsrättsinnehavare finna en översättning här som den äger upphovsrätten till vänligen kontakta oss på krigsmaskinen@gmail.com. Synpunkter, ändringsförslag och påpekanden gällande översättningarna mottas gärna också den vägen.
Våra alsterÖversättningarGlöm kapitalismens guldålder - Britten Aaron Peters förklarar varför "guldålderns" tillväxtnivåer inte är möjliga att upprepa och varför ekonomisk-politiska försök likt keynesianska och andra "underkonsumtionistiska" teorier som förutsätter sådan tillväxt inte är önskvärda. Makten och de intellektuella - Utdrag från en konversation mellan Michel Foucault och Gilles Deleuze om de intellektuellas roll och relationen mellan teori och makt. Tio teser om multituden och postfordistisk kapitalism - Artikel (ursprungligen en föreläsning) av Paolo Virno, som behandlar arbetets förändring under den postfordistiska perioden. Virno hävdar att framväxten av det allmänna intellektet och samhällsfabriken har etablerat en paradoxal "kapitalets kommunism", där reella kommunistiska rörelser rekupererats och integrerats i kapitalets funktionssätt. Multitud och arbetarklass - Intervju med den italienska filosofen Paolo Virno om begreppet multitud och dess förhållande till närliggande koncept som arbetarklass och folk. Från politiken till livet: Befria anarkismen från vänsterismens kvarnsten - En text av den amerikanske anarkisten Wolfi Landstreicher om hur och varför den anarkistiska rörelsen måste bryta med vänstern som projekt. Från 2002. Mot demokrati - En text av den brittiska klasskampsgruppen Wildcat som kritiserar demokrati i alla dess former. Ursprungligen ett internt diskussionsunderlag. Från 1993. Polisen i våra huvuden: några tankar kring anarki och moral - En text av Wolfi Landstreicher under pseudonymen Feral Faun om anarkismens, och den anarkistiska rörelsens, förhållande till moral som begrepp och företeelse. Från 1990. |