Antonio Negri
Konflikterna intensifierades och var ofta militanta. Många upplevde det som ett öppet krig med staten. Beväpnade grupper uppstod, även terrorgrupper som Röda brigaderna. I april 1979 greps Negri anklagad för att vara inblandad i mordet på Aldo Moro, tidigare premiärminister. Nästan två dussin professorer, skribenter, journalister och andra inom Autonomiarörelsen greps samma dag. De anklagades alla för att vara hjärnorna bakom både Röda brigaderna, trots kritiken Autonomiarörelsen riktade mor terrorgrupperna, och i princip alla "terrorhandlingar" som inträffat i Italien under det årtiondet. Negri var den främsta måltavlan för statens och medias hetsjakt, utsedd till cattivo maestro (den onda läraren som förleder ungdomen).
Sammansättningar och cykler
Den övervägande delen av Negris grundläggande samhällsanalys och begreppsapparat stammar från den här tumulta perioden. I Quaderni Rossi hade de tidigt börjat analysera arbetarklassens nya sammansättning. Med begreppet klassammansättning (alt. klasskomposition) ville de fånga en dubbelsidig och dynamisk process, en socialiseringsprocess som innefattar både tekniskt strukturella och politiska faktorer.
- "By class composition, I mean that combination of political and material characteristics -- both historical and physical -- which makes up: (a) on the one hand, the historically given structure of labour-power, in all its manifestations, as produced by a given level of productive forces and relations; and (b) on the other hand, the working class as a determinate level of solidification of needs and desires, as a dynamic subject, an antagonistic force, tending towards its own independent identity in historical-political terms." (Archaeology and Project)
En grundprincip för strömningen var arbetarklassens kamp som "motorn" för kapitalismens utveckling. Arbetares arbetsvägran tvingar kapital att omstrukturera den tekniska och organisatoriska sammansättningen så att det som undkommer eller stör produktionens flöde fångas in och kontrolleras. Detta leder till en ständigt ökande socialisering, med "högre nivåer" för varje cykel, som har sina specifika former av motstånd.
Immanent kommunism
Av de begrepp som kom ur operaismo är arbetarklassens förmering av sitt egna värde (autovalorizzazione) det som främst kopplas till Negri. Romano Alquati talade tidigt om det som "arbetarklassens möjlighet att använda produktivkrafterna för att öka värdet sig själv i motsättning till kapitalet, som en antagonistisk klass." (Citerat i Labor of Dionysus, s 200) För Negri handlar det om arbetarklassens makt att destrukturera kapital (främst genom arbetsvägran) och konstruera ny självständig sammansättning, separerad från kapitalets produktions- och reproduktionsprocesser. Det kan som Virno och Hardt beskriver det (i Radical thought in Italy, s 264) vara "gemenskapsbaserade former av social organisering och välfärd som är relativt självständigt från kapitalistiska produktionsförhållanden och statlig kontroll." Det är en form av immanent kommunism: frigörelsen av mänsklighetens kollektiva kapacitet från lönearbetet och staten.Denna inneboende potential omformulerar Negri senare i ljuset av Spinozas tänkande. I studien L'anomalia selvaggia (1981), skriven i fängelse, tar Negri fasta på Spinozas privilegierande av kraft (potentia) gentemot makt (potesta). Potentia är hos Spinoza den materiella produktionen och konstitutionen av varat. Det har både en ontologisk och en politisk dimension: ontologiskt beskriver det en konstitutiv kollektiv praktik som producerar världen som en öppen dynamisk aktivitet; och politiskt är det grunden för revolutionär demokrati. Enligt Negri bottnar Spinozas potentia-begrepp i en icke-dualistisk materialistisk filosofi som leder till en etik som främjar passion, glädje och generositet, och framför allt till en politik för befrielse på materialistisk grund.
1983, fyra år efter han gripits och medan han fängslad väntade på dom, valdes han in i parlamentet som medlem i Radikala partiet. Med hjälp av den parlamentariska immunitet det innebar flydde han till Frankrike. Där stannade han i fjorton år. Han undervisade på universitetet i Paris och på Collège International de Philosophie (grundat av Jacques Derrida), och skrev, nu mycket influerad av Deleuze & Guattari bland andra. Han kom också att knyta kontakt med litteraturvetaren Michael Hardt som han senare har skrivit flera böcker tillsammans med.