Skillnad mellan versioner av "Skådespelssamhället"

Från Krigsmaskinen
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(5 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 17: Rad 17:
 
=== Rekommenderade artiklar och essäer ===
 
=== Rekommenderade artiklar och essäer ===
 
* Eric-John Russell: [https://cominsitu.wordpress.com/2020/10/30/from-the-commodity-to-the-spectacle-debords-marx-russell-2019/ From the commodity to the spectacle: Debord’s Marx]
 
* Eric-John Russell: [https://cominsitu.wordpress.com/2020/10/30/from-the-commodity-to-the-spectacle-debords-marx-russell-2019/ From the commodity to the spectacle: Debord’s Marx]
* Tom Bunyard: Debord, Time and History
+
* Tom Bunyard: [https://www.radicalphilosophy.com/article/history-and-revolution-in-debords-the-society-of-the-spectacle History and revolution in Debord’s The Society of the Spectacle]
  
  
Rad 24: Rad 24:
 
Siffror inom parantes hänvisar till paragrafer.
 
Siffror inom parantes hänvisar till paragrafer.
  
'''0 - FÖRORD TILL FJÄRDE ITALIENSKA UTGÅVAN (1979)'''<br>
+
'''0 - FÖRORD TILL FJÄRDE ITALIENSKA UTGÅVAN [1979]'''<br>
  
:Akademi och teorikonsumtion — [[Operaismo]] och [[autonomia]] — [[Strategi]] — Clausewitz ''Der Feldzug von 1816 in Frankreich'' — [[Om teori och praktik]] — [[Maj 1968]] — [[Lettristerna]] och överskridandet av konsten — (Kontra-)Terrorism, konspiration — Gianfranco Sanguinettis ''[https://www.notbored.org/censor.html Truthful Report on the Last Chances to Save Capitalism in Italy]''
+
:Akademi och teorikonsumtion — [[Operaismo]] och [[autonomia]] — [[Strategi]] — Clausewitz ''Der Feldzug von 1816 in Frankreich'' — [[Om "teori och praktik"]] — [[Maj 1968]] — [[Lettristerna]] och överskridandet av konsten — (Kontra-)Terrorism, konspiration — Gianfranco Sanguinettis ''[https://www.notbored.org/censor.html Truthful Report on the Last Chances to Save Capitalism in Italy]''
  
'''0 - FÖRORD TILL TREDJE FRANSKA UTGÅVAN (1992)'''<br>
+
'''0 - FÖRORD TILL TREDJE FRANSKA UTGÅVAN [1992]'''<br>
  
 
:Det integrerade skådespelet
 
:Det integrerade skådespelet
Rad 79: Rad 79:
 
[[Bild:Samhallet.jpg|center]]
 
[[Bild:Samhallet.jpg|center]]
 
<br>
 
<br>
 +
 +
=== Allt är uppdelat. ===
 +
'''BILD''' Debord inleder första kapitlet av ''Skådespelssamhället'' med ett citat från Feuerbachs ''Kristendomens väsen'', där vi kan läsa “vår tid föredrar bilden framför föremålet, kopian framför originalet, återgivningen framför verkligheten, skenet framför väsendet”. Å ena sidan bild, kopia, återgivning, sken. Å andra sidan föremål, original, verklighet, väsen. Det är i denna kontext “bild” måste förstås. Inte blott ett visuellt medium, utan också som representation och sken. █ I andra tesen: “Från varje aspekt av livet lösgör sig bilder” vilket bidrar till att “livets enhet inte längre går att återupprätta.” Bilden är ett moment i separationen, i [[alienation]]en. I skådespelet får bilden en “separat pseudovärld” och en slags egenrörelse, skenbar självständighet. Vidare kan inte skådespelet förstås som ett uppsättning visuella apparater eller skärmar, även om det har en stor del i samtidens funktionssätt. █ Bilder har naturligtvis alltid spelat en betydande roll i de härskandes inpräntande av sin världsbild i deras undersåtar. Men skillnaden nu när skådespelssamhället slutligen förverkligats så finns det inte längre finns och kan heller inte finnas några motbilder. Bilden som sådan, oavsett vad den visar, är en del av makten. Bilderna blir de tecken genom vilka vi “förstår” Världen. “Skådespelets språk bildas av den rådande produktionens ''tecken'', vilka samtidigt utgör denna produktions yttersta ändamål.” Och: “Skådespelet är inget annat än det gemensamma språket i denna uppdelning.” (§29)
 +
 +
'''SUBSUMTION''' På sitt särskilt invecklade sätt är skådespelet Debords beskrivning av [[Formell och reell underordning|kapitalets verkliga subsumtion av samhället]], det tillstånd då kapitalet slutligen har blivit Värld. Det är “ett resultat av det existerande produktionssättet och på samma gång dess syfte”, den “föreliggande ''modellen''” där “de val som ''redan träffats'' i produktionen och den konsumtion som följer den” (§6) bekräftas, blir med Marx ord “specifikt kapitalistiska”. Lite senare (§16): “Skådespelet är inget annat än den ekonomi som utvecklas för sin egen skull. Det är en trogen återspegling av produktionen av ting, och ett förvrängt förtingligande av producenterna.”
 +
 +
'''PENGAR''' Det enda bruket av värde blir med skådespelet värdets universella ekvivalens; nytta räknas i bytesvärden, och bruksvärdet tenderar att falla mot nollpunkten. █ Trots att Marx utläggning om varuformen får en framträdande plats i Debords bok och i de flesta tolkningarna av den, är det mer penningformen som Debord komplementerar. Som ett komplement till pengar lösgör skådespelet pengarnas bruksvärde och etablerar en skenbar självständighet av bruk i allmänhet. Om pengar är realiseringen av bytesvärdes negation av bruket, så är skådespelet brukets återkomst som förfalskad självständighet. "Skådespelet är de pengar man enbart betraktar, ty i det har all användning bytts ut mot den abstrakta återgivningens helhet." (§49)
 +
 +
'''FRAMSTEG''' Utvecklingen som vi känner den, den officiella historiens framsteg, är “''den verkliga omedvetna historia''” som i skiftande grad gått bredvid, som en del av historian som helhet, och successivt trängt ut all skillnad. Det vill säga, “Ekonomin har alltså i sin helhet blivit just det som varan under detta erövringståg visat sig vara: ett förlopp av kvantitativ utveckling.” (§40) Från att ha haft en marginell del i samhällslivet har varuekonomin nu “uppnått en ''fullständig ockupation''” (§42) där överflödet av varor inte utplånat överlevnaden utan bara utökat den till alla aspekter av livet. Nyttigheter, behov och begär, allt framställs och ses enbart som varor, så att konsumtionen av det för med sig en “svällande överlevnad”, ett berövande återspeglat som bild av varans Värld.
 +
 +
'''TIDEN''' “Produktionens tid, tiden-som-vara, är ett evigt staplande av likvärdiga intervall.” (§147) Det är tid som är utbytbar, alltså konsumerbar. Som framträder diversifierat men saknar en “kvalitativ dimension”. Det är konsumismens ytlighet och omedelbarhet. Upprepningen dubbleras under vardagens tid utanför arbetet och ger sken av den förindustriella cykliska rytmen (helger och semestrar att invänta, mandatperioder, konjunkturers cykler, etc); en ''pseudocyklisk'' tid som förlamar minnet och historien. Den pseudocykliska tiden tömmer kvällar, helger och annan “ledig tid” på verkligt liv på samma sätt som arbetet tömmer skapande och samverkan, för att bara lämna ett kadaver. Vardagen organiseras efter en rad pseudohändelser, hastigt växlande moden och bilder som utplånar all förbindelse med samhällets tid. █ “Den individuella upplevelsen av ett separat vardagsliv förblir utan språk, utan begrepp, utan kritisk tillgång till sitt eget förflutna som ingenstans finns upptecknat. Den låter sig inte kommuniceras. Upplevelsen förblir oförstådd och glöms bort till förmån för skådespelets falska minne av det icke minnesvärda.” (§157) Arbetarnas “tvångsinlösen av deras egen tid” (§159) har försatt dem i den mardröm de bara behöver bli medvetna om för att vakna ur.
 +
 +
=== Negation som sanning och som stil. ===
 +
'''BROTTSLIG''' Proletariatet har inte längre några illusioner om politiken men är samtidigt “ännu fjärran från ett praktiskt klassmedvetande” och saknar “en adekvat form i handling.” (§114) Därför ser vi den “nya eran” först och främst i en “oformlig protest” av en “ny spontan kamp som först framstår som ''brottslig''.” (§115) Vandalisering och plundring av “''den tillåtna konsumtionens maskineri''”,  festivalyran i kravallens utbredning, men också sabotaget och arbetsvägran — när dessa “enfants perdus” förr eller senare når gränsen av sin vägran återstår bara den totala. Brottsligheten “framstår som objektivt berättigat” i vardagens överlevnad, vilket för med sig nödvändigheten av en total omstörtning.
 +
 +
:Med stöld och gåvor återfinner de ett användningssätt, som med ens förkastar varornas förslavande regelverk och som får deras inbördes förhållanden och deras tillkomst att framstå som fullständigt godtyckliga och onödiga. Plundringen i Watts utgör det enklaste förverkligandet av den oäkta principen "åt var och en efter falska behov" – behov som bestäms av och skapas av det ekonomiska system som förkastas genom just plundring. Det faktum att överflödet ''tas på orden'' och ''hinns upp i nuet'' i stället för att jagas i det oändliga genom alienerat arbete och genom stegrade, sociala behov – detta faktum betyder att de verkliga begären kommer till uttryck i fest och lek, i förstörelsens [[potlatch]]. En människa som förstör varor visar sin mänskliga överlägsenhet över varorna. Hon förblir inte fånge inom de godtyckliga former som har skymt bilden av hennes behov. Bland lågorna i Watts slutade man konsumera och började förtära. Människor som stjäl kylskåp utan att ha någon ström i sina hem ger den bästa tänkbara bilden av överflödets lögn omvandlad till sanning under lek. När man inte längre betalar för varan ligger den öppen för kritik och modifiering under vilken form den än uppenbarar sig. Bara så länge någon betalar för den med pengar, som en statussymbol i överlevandet, kan den respekteras och beundras som fetisch. ([https://www.marxists.org/svenska/tidskrifter/si/66-10-nedgang.htm Varuskådespelets nedgång och fall])
 +
 +
'''LEKEN''' Samtidigt och vid sidan om kraftyttringarna måste lek äga rum för att våldets destruktiva utbredning inte ska utplåna livets strävan. Våldet ställer upp sig som en vägg mot Makten. Men för att tränga bort Makten måste leken äga rummet genom [[multituden]]s “federerade oberoende tider” som utbreder sig och lämnar plats för en “modell av den irreversibla tiden”. Det innebär för tidens del ett fullständigt förverkligande av den kommunism som avskaffar "allt som existerar oberoende av individer".
 +
 +
'''ORGANISATION''' Som intellektuellt avskild från samhället måste sammanslutningen av radikaler sammanföra varje enskilds enhetliga levande till en praktisk kritik av samhällets samtliga aspekter.
 +
 +
:“Kombattanternas egna ''väsen'' är de enda vapnen i den revolutionära organisationens kamp mot klassamhället: en revolutionär organisation kan inte inom sig återskapa den söndring och hierarki som utmärker det förhärskande samhället. Den måste ständigt bekämpa sin egen vanställning i det rådande skådespelet. Det enda kravet för att delta i den revolutionära organisationens totala demokrati är att ''varje medlem uppfattar och själv faktiskt tillägnar sig det koherenta i dess kritik'', en koherens som måste bevisas i den egentligt kritiska teorin och i förhållandet mellan denna och den praktiska verksamheten.” (§121)
 +
 +
'''GEOGRAFI''' Människans territorium har separerats i och med varuekonomins utbredning. Det har inneburit platsens kollaps. Där vi är existerar inget helt, inget vi har fullständig tillgång till. Vi bor på en plats, vi arbetar på en annan, vi konsumerar på en tredje, vi gör annat på en fjärde, femte eller sjätte plats; vi är aldrig närvarande på någon. En “platsens autonomi” kan återfinnas i staden genom en unitär urbanism, “detta lekens rörliga rum … med fritt valda varianter av spelregler”, ett upprättande av äventyret, “livet uppfattat som en resa som innefattar hela sin egen mening”. (§178)
 +
 +
'''SANNING''' “Att frigöra sig från den inverterade sanningens materiella grundval - se där vad självemancipation innebär i vår tid.” (§221) Den "historiska uppgiften att upprätta sanningen i världen" kan fullgöras varken av den isolerade individen eller av den atomiserade manipulerade massan, utan nu som alltid av den klass som förmår upplösa alla klasser genom att återföra all makt till den förverkligade demokratins desalienerande form, till ''rådet'' där den praktiska teorin kontrollerar sig själv och ser sin handling. Endast där som individerna är "direkt förbundna med världshistorien"; endast där som dialogen har beväpnat sig för att segra. █ “I den proletära kritikens nya läge återkommer detta resultat som det enda obesegrade inslaget i en besegrad rörelse.” (§118) Men rådet måste te sig annorlunda idag. För även där rådet har segrat har upproret förlorat. Rådet, om det verkligen vill förverkliga sin potentialitet, måste verkställa beslutet att “fullständigt rekonstruera territoriet efter behovet hos arbetarrådens makt, proletariatets ''antistatliga diktatur'', den verkställande dialogen. (§179) Rådet måste bli [[kommun]].
 +
 +
'''STIL''' Vi måste tala på ett sätt som är avbrytande gentemot skådespelet och öppet mot våra andra. Vi behöver använda orden och språket på ett sätt som bryter mot gängse mönster men samtidigt öppnar för möten. Istället för en negation av stil och språk, istället för ett slags sökande till en nollpunkt (Barthes) behöver vi en negationens stil. █ Debords och situationisternas stil var en skandal, men är idag fullständigt rekupererad. Vilket inte förtar ansatsen att söka en ny stil som på nya sätt likt situationisterna kan uttrycka, kritiskt blotta och vända, undergräva och framkasta sanningen. Debord skriver: “Den stil som innehåller sin egen kritik måste klart visa att den aktuella kritiken behärska ''hela sitt förflutna''.” (§206) Resonemanget och metoden — [[Om détournement|détournement]] — hör till de mest kryptiska och missförstådda i hela den situationistiska episoden. Debord menar att det finns en intim koppling mellan uttryck och stil med “rörelsens teoretiska medvetande” vilket inkluderar en filtrering och koncentration av den verkliga rörelsens historiska lärdomar. Détournement är inte ett estetiskt attribut, utan mer av en attityd eller kanske rent av etiskt hållning som gör bruk av material enligt en historiskt specifik ''upprorisk stil''. Inte en aggregering av metoder eller regler utan den ständiga subversionen av det rådande materialet. “Détournement är anti-[[ideologi]]ns flytande språk.” (§208)
 +
 +
[[Bild:Samhallet2.jpg|center]]
 +
<br>
 +
 +
=== Konspiration som styrelseform. ===
 +
'''HEMLIGHETER''' Det är hemligheter överallt i ''[https://www.marxists.org/svenska/debord/1988/kommentarer.htm Kommentarerna]''. Dolda verksamheter, avspärrade områden, ljusskygga aktörer, illvilliga konspirationer, infiltrerande spioner och informatörer, lönnmord och stay behinds. “Hemligheten härskar i världen, framför allt som härskandets hemlighet.” (§21) Vid första anblick kan det verka konstigt eller motstridigt att Debord därför hävdar att ingenting väsentligt har förändrats och att ingenting därför behöver revideras. “På det rent teoretiska planet har jag bara att foga en detalj till det jag har formulerat tidigare”. De två tendenserna, mot å ena sidan koncentration och å andra sidan utbredning, har uppnått en syntes i det integrerade skådespelet. Förändringen är en intensifiering. Det är en naturlig utveckling av skådespelets logik. Skådespelet, en “synlig negation av livet” som har uppfunnit en visuell form för sig självt, upphöjer synen till det viktigaste sinnet, och med en fulländad separation tenderar ytan att väcka misstänksamhet bland konkurrerande varor/bilder.
 +
 +
'''MEDVETET''' En hemlighet är inte blott okänd, den är medvetet dold. Någon eller några har medvetet dolt något. Någon eller några har tillgång till det hemliga; det kan vara stay behinds eller bara patenter, det är kunskap och planer som de förseglar, vilket i sig skapar en konflikt, som ber om konflikt eftersom det skapas ingrupper och utgrupper överallt. Hemligheterna blir i en mening ytor för spekulation om det dolda inre; det kan vara kändisars privatliv, plattformars algoritmer, intriger i maktens korridorer, allt underkastas masspekulation i media och lika många sanningar produceras på privata skärmar.
 +
 +
'''SLUGHET''' För Debord innebär det också att han inte kan skriva hursomhelst. På ett sätt är ''Kommentarerna'' enklare att läsa än ''Skådespelssamhället'' eftersom de inte är lika kryptiskt formulerade och innehåller mindre av hegeliansk akrobatik. Men de är fulla av andra fintar för att kollra bort fienden. Han vet vikten av att vara slug. Vi kan därför inte ta allting bokstavligt. Vi är nödgade att läsa ''[[strategi]]skt''.
 +
 +
'''INHÄGNAD''' Hemlighetsmakeriet har alltså blivit allmänt. Det är inte förbehållet säkerhetstjänster och militär, eller ens konglomerat. Stadsdelar och annat territorium inhägnas med murar, algoritmer i svarta lådor, myndigheter med undantagslagar. Företagsverksamheter görs omöjligt komplexa i skalbolag och långa kedjor av underleverantörer. Parallella, privata rättssystem upprättas med en utvidgad säkerhetsbransch, brottsutredningar som outsourcas till privata revisorer, fängelser som drivs som företag — det handlar inte bara om urholkad offentlig sektor utan lika mycket, eller mer, om “diskretion,” alltså om att äga informationen och minska risken för eventuell negativ publicitet. Information om det senaste låses in bakom betalväggar. Monopolföretag gör det förbjudet att öppna på skalet på varenda enhet. Säkerhetstjänster handlar med zerodays i miljonbelopp för att föregå andras intrång utan att rapportera bristerna till utvecklarna.
 +
 +
'''(META)KONSPIRATION''' Tillståndet är sådant att konspirationer och konspiratoriskt tänkande kan blomma i samhällets samtliga sektorer. En konspiratorisk hållning till media, till fakta, till politik, till egentligen allt som på något sätt avviker, utmanar eller bekräftar, allting oavsett. Konspirationer och deras paranoida psykopatologi har rent av blivit funktionella för skådespelet som sådant. Vad du än tycker och tänker, vad som än behöver bekräftas eller motarbetas; det finns alltid en förformulerad konspiration att införliva för att bekräfta och befästa din position. Inte sällan presenteras det som om det vore ett underifrånperspektiv och som en motståndshandling mot ett mer eller mindre väl definierat system. Debord anmärkte därför: “Tidigare konspirerade man aldrig annat än mot en etablerad ordning. I dag är detta ''att konspirera till dess fördel'' ett nytt yrke med ljusa framtidsutsikter. Under skådespelets herravälde konspirerar man för att upprätthålla det och för att säkerställa vad endast det självt skulle kalla dess smidiga gång. Konspirationen ''ingår'' i själva dess sätt att fungera.” (§28) — Det vore mer korrekt att beskriva den här typen av konspirationsteorier som att de konstruerade “pseudo-” eller “strukturella” konspirationer. Det är teorier som ramar in fakta, bilder, narrativ osv på ett sätt som framställer något som utifrån hotande en annars harmonisk ordning, som en diffus inverkan på ett lika diffust definierat socialt (det svenska samhället, den demokratiska ordningen, etc). Även om de inte definierar det rådande systemet, som de positionerar sig emot, så existerar de i en symbios med den underliggande ordningen. I sin pseudomotsättning snarare stärker de de strukturella makthierarkierna.
 +
 +
'''KOLLAGE''' Vår aktuella situation bekräftar Debords tes och upphöjer den i två. Men för att förstå utgångspunkten för Debords kommentarer tjänar det till att göra ett mindre kollage av det “Kalla krigets mikrokosmos” som han då befann sig i: Europa och framför allt Italien under 1970-talet. Det skulle kunna göras mycket större, men vi tror att dessa exempel räcker:
 +
 +
* Bombdåd i Milano och Rom 12 december 1969 dödar tretton och skadar nära hundra. Kort efter förklaras anarkisten Guiseppe Pinelli som skyldig innan han “hoppar” från polishusets fjärde våning till sin död.
 +
* Bombdåd mot en facklig antifascistisk demonstration i Brescia 28 maj 1974 dödar åtta och skadar nittiofyra. Ytterligare ett bombdåd i augusti samma år dödar tolv och skadar drygt hundra.
 +
* Kristdemokraternas partiledare Aldo Moro kidnappas 16 mars 1978 av Röda brigaderna, som kräver frisläppandet av kommunistiska fångar. Moros kropp upptäcks 9 maj halvvägs mellan kristdemokraternas och kommunisternas partihögkvarter. Hela händelseutvecklingen är fylld av motsägande utsagor, misstag och oklarheter.
 +
* Bombdåd 2 augusti 1980 i Bolognas tågstation dödar 85 och skadar över 200. Nyfascisterna i Nuclei Armati Rivoluzionari dömdes för dådet.
 +
* Under en polisräd mot fascisten Licio Gelli 1981 avslöjas existensen av Propaganda Due, P2, en underjordisk gruppering. Medlemslistan innehåller nära tusen personer, inklusive parlamentsledamöter, militärofficerare, banktjänstemän, domare, Silvio Berlusconi, nyhetsredaktörer, underrättelsetjänstemän, och politiker i de flesta partier.
 +
* “Guds bankir” Roberto Calvi hittas hängd i London juni 1982. Det rapporteras först som suicid men polisen hävdar senare mord och det kopplas till P2.
 +
* Oktober 1990 erkänner Italiens då premiärminister Andreotti existensen av Gladio, Natos så kallade “stay behinds”.
 +
 +
Det som också måste nämnas är fascistkuppen i Grekland 1967, Pinochets CIA-ledda kupp 1973, och inte minst USAs krig i Vietnam. Samtidigt rullade Sovjetunionens stridsvagnar in i Tjeckoslovakien 1968.
 +
 +
'''OBEKRÄFTAD''' Media — massmedia och idag social media — systematiserar social ignorans och distans, och det har enligt Debord gått så långt att historia i en mening har eliminerats. Det kan bero på att media är mer direkt beroende av skådespelets logik. Det kan också bero på att det är lögnens främsta kanal. Även om lögner varit ämnade att skada någon specifik skadar de nu alla eftersom de effektivt ockuperar alla skärmar; om man tidigare kunde avslöja en lögn genom att sätta den i sin kontext och spåra ursprung, så är samtidens lögner så genomgripande att de skulle kräva en fullständig omorganisering av verklighetsuppfattningen. Enligt Debord präglar historielöshet, hemlighetsmakeri, konspirationer, lögner, och så vidare inte bara nyhetsflödet och politiken utan offentligheten, föreningslivet och kulturen liksom underrättelsetjänster och myndigheter. I det han kallar det eviga nuet är det omöjligt att helt bekräfta någonting säkert. Vi “lever och dör […] mitt i strömdraget av ett stort antal korsande mysterier.” (§18) Osäkerheten har konsoliderats överallt.
 +
 +
'''NÄRVARO''' Han skriver att det är “inte längre möjligt att tro någon om något som man inte själv direkt har erfarit.” (§12) I en mening kan sanning uppstå först i konspirationen i dess bokstavliga mening, det vill säga ''att andas tillsammans''. Och bara i den tilliten och närheten, den [[affinitet]]en, kan radikala projekt äga rum. Även om massan och proletariatet i ''Kommentarerna'' inte har samma status som i ''Skådespelssamhället'' innebär inte det förlusten av revolutionär potential. Verkliga möten bär på en erfarenhet som kräver skapandet av en historisk medvetenhet. Från den enskilda till grupper och rörelser; vi samtalar, avslöjar oss, återger vår bakgrund och med det väver samman våra möten. Ur detta vävande kan förmågan att åter tänka framtiden uppstå. Ur en sådan närvaro kan en revolutionär potential växa.
 +
 +
'''UPPROR''' Debord är förstås fortfarande i högsta grad av inställningen att uppror inte växer ur de små cellerna av konspiratörer à la [[Blanqui]], utan ur proletariatets upproriska uppsving, ett brett medvetandegörande. Men vad vi inte kan förvänta oss är att det i massrörelserna som sådana skulle växa några verkligt avbrytande, uppbrytande språng. Debord uppdaterar egentligen bara den inställning [[Situationistiska internationalen]] hade redan före ‘68. Revolutionärer är beroende av proletariatets rörelse, och rörelsen är beroende av avantgardets radikala innovationer. Växelspelet kan beskrivas som en slags lek, men då inför en nära förestående historisk brytning, alltså lek på blodigt allvar. Det som görs, det som leken kräver så att säga “under bordet”, kan vara diskreta handlingar, konspiratoriska utvecklingar, det gallrar ut dem som kan se de verkliga hindren och som förstår vad de är förmögna att göra. Lek kan oväntat bryta ut i händelser, potentiella uppror. Historien bestämmer inte på något absolut sätt, den utvecklar sig och får slag från alla sidor, vissa punkterar linjen och skapar en ny riktning. Uppror är de som verkligen punkterar och fyller upp explosionen i en ny riktning. — “Uppfattningen om ‘historien som konspiration’ var en reaktionär och löjlig förklaringsmodell på adertonhundratalet då så många mäktiga sociala rörelser stormade bland massorna. Dagens pseudo-oppositionella är väl medvetna om detta, genom hörsägen eller några böcker, men tror att denna slutsats gäller för evigt. De vill inte se sin egen tids faktiska praktik, eftersom den är alltför nedslående för deras svala förhoppningar. Staten är inte ovetande om detta, den spelar på det.” (§20)
 +
 +
'''OVÄNTAT''' Ingen teori kan föregripa allting. Varje uppror föregås av något avvikande, något genuint nytt. Konspirationen kan vara det oväntade; aldrig tillräckligt, men nödvändigt. Debord försöker illustrera detta med ett exempel på hur en mer effektiv praktik i den napoleonska armén (självständigt skjutande snarare än på kommando) uppstod spontant och innan den, långt senare, implementerades som officiell taktik. Det gäller såväl regeringskonsten som upprorskonsten.
 +
 +
:“På liknande sätt är uppkomsten av skådespelets herravälde en så djupgående social omvandling att den radikalt har förändrat konsten att regera. Denna förenkling, som så snabbt har burit så rik frukt i praktiken, har ännu inte uppfattats fullt ut i teorin. Allt från gamla vederlagda fördomar och onödiga försiktighetsåtgärder till spår av föråldrade betänkligheter hindrar fortfarande otaliga styresmän att helt och fullt förstå det som praktiken skapar och bekräftar varje dag. De styrande får inte bara undersåtarna att tro att de i allt väsentligt lever kvar i en värld som de förra redan har avskaffat, utan lider också själva ibland av inkonsekvensen att tro att de i vissa avseenden också gör det. De kommer därhän att de tror att en del av det de avskaffat dröjer kvar i en efterbliven verklighet och fortfarande måste tas med i beräkningen. Denna eftersläpning kommer inte att vara länge till. Dessa som så lätt har uppnått så mycket kommer nödvändigtvis att gå mycket längre. Man får inte inbilla sig att de som inte tillräckligt snabbt insett töjbarheten hos de nya spelreglerna och maktens speciella barbariska storslagenhet i längden kan hålla sig kvar i dess environger. Skådespelets öde är sannerligen inte att utmynna i någon upplyst despotism.” (§32)
 +
 +
'''OMÖJLJGT''' Alla uppror är omöjliga, ändå händer de. Att tänka det möjliga vid gränsen av det omöjliga är krigskonstens uppgift. Upprorsmakares första uppgift är därför att förstå nuet och vad det är i nuet som är ohållbart. Man stöter oundvikligen emot gränserna och tvingas omvärdera, ständigt omvärdera, finslipa taktiker, att dansa omkring gränsen, vänta på rätt tillfälle att angripa.
 +
 +
'''KRIGSKONST''' ''Kommentarerna'' är inte alls som ofta hävdas några uppgivna grubblerier av en resignerad pessimist utan tvärtom en stridsskrift på samma sätt som Machiavellis ''[[Fursten]]''. För den som läser Debord noga kan se att han ställer läsaren inför ett singulärt problem: [[strategi]]. Frågan för konspiratörer är inte filosofisk; det gäller krigskonsten. Det gäller att inse vad vi faktiskt är förmögna till, att det “eviga nuet” anlände relativt nyligen och att lära oss att utnyttja det faktum att också makten är förvirrad och saknar en hållbar strategi. Debord avslutar sina kommentarer med: “För förhållandena har aldrig varit så allvarligt revolutionära, men det är bara regeringar som tycker det.” (§30)
  
 
|}
 
|}
 
</center>
 
</center>
 +
 +
 +
 +
 +
[[Kategori:Situationistiska internationalen]]

Nuvarande version från 22 augusti 2024 kl. 17.05


Spectaculaire.jpg


Boklänkar


Rekommenderade artiklar och essäer


Utvecklad innehållsförteckning med referenser

Siffror inom parantes hänvisar till paragrafer.

0 - FÖRORD TILL FJÄRDE ITALIENSKA UTGÅVAN [1979]

Akademi och teorikonsumtion — Operaismo och autonomiaStrategi — Clausewitz Der Feldzug von 1816 in FrankreichOm "teori och praktik"Maj 1968Lettristerna och överskridandet av konsten — (Kontra-)Terrorism, konspiration — Gianfranco Sanguinettis Truthful Report on the Last Chances to Save Capitalism in Italy

0 - FÖRORD TILL TREDJE FRANSKA UTGÅVAN [1992]

Det integrerade skådespelet

1 - FULLSTÄNDIG UPPDELNING (1-34)
Begreppet skådespel (1-16) — Åskådandet (17-22) — Skådespelets ursprung (23-29) — Total alienation (30-34)

Alienation och varufetischismVerklig subsumtionHegels Andens fenomenologi — David Riesmans The lonely crowd

2 - VARAN SOM SKÅDESPEL (35-53)
Varan (35-39) — Utveckling och framsteg: Koloniseringen av samhällslivet (40-44) — Automatisering (45) — Bruksvärdets fallande tendens (46-53)

Georg Lukács Historia och klassmedvetande — Varufetischism och alienation — Kapitalismens uppkomst — Produktivkrafternas utveckling — Industrialisering, specialisering och borgerlig vetenskap — Varans humanism — Behov och berövande genom varan — Bruksvärde och bruk i skådespelet — Freuds Jaget och Detet

3 - ENHET OCH SPLITTRING I FRAMTRÄDELSEN (54-72)
Kapitalismen som globalt system (54-58) — Banaliseringen (59-62) — Skådespelet som koncentrerad eller utbredd (63-65) — Varans förvärldsligande (66-72)

Kritik av statskapitalism — Konsumism — Livsstil och roller

4 - PROLETARIATET SOM SUBJEKT OCH SOM REPRESENTATION (73-124)
Den verkliga rörelsen (73-74) — Hegel och historiskt tänkande (75-78) — Marx projekt och dess begränsningar (79-90) — Första Internationalen (91) — Kritik av anarkismen (92-94) — Socialdemokrati: reformistisk och revolutionär (95-103) — Byråkrati och ideologi som självändamål (104-111) — Leninism vid makten (112-113) — Det nya proletariatet och rådet (114-124)

Den verkliga rörelsenPariskommunen och Första internationalen — Hegel och dialektikKarl Korsch — Utopisk socialism: Henri de Saint-Simon, Charles Fourier, Etienne Cabet, Robert Owen, Henry George — George Sorel — Georg Lukács Historia och klassmedvetandeBakunin om “osynliga lotsar” — Spanska revolutionen — Spartakisterna, Rosa Luxemburg och Karl Liebknecht — Lenin och bolsjevikerna — Arbetaroppositionen — Ante Ciliga — Östtyska upproret 1953 och Ungerska upproret 1956 — Ludditerna — Debords Varuskådespelets nedgång och fallAnton Pannekoek och rådskommunism — Robert Musils Mannen utan egenskaper

5 - TID OCH HISTORIA (125-146)
Tid och mänsklig historia (125-126) — Cyklisk och historisk tid (127-132) — Gudomlig rätt och myter (133-135) — De monoteistiska religionernas kompromiss (136-138) — Renässans och borgarklassens framväxt (139-143) — Franska revolutionen (144-146)

Novalis — Messianism och apokalyptik — Bondeuppror — Augustinus Guds stad — Norman Cohns The pursuit of the millenium — Machiavelli — Fronden (franska inbördeskriget 1648–1653) — Debords (orealiserade) film Les aspects ludiques manifestes et latents dans la Fronde (på engelska: “Visible and Hidden Playful Aspects in the Fronde”) — Franska revolutionen

6 - SKÅDESPELETS TID (147-164)
Pseudocyklisk tid (147-151) — Fritid och konsumtion (152-154) — Historiens förlamning (155-161) — Det revolutionära projektet: förallmänligat historiskt liv (162-164)

Baltasar Gracians Handbok i levnadskonst — Debords Perspectives for conscious changes in everyday life — Jubelår — Marx brev till Arnold Ruge september 1843

7 - FYSISK PLANERING (165-179)
Varans rum (165-169) — Urbanisering som uppdelningens teknik (170-174) — Staden, landet och historia (175-177) — Unitär urbanism (178-179)

Machiavellis FurstenStadsplanering — Georges-Eugène Hausmann — Lewis Mumfords The city in historyDet “asiatiska” produktionssättetUnitär urbanismLekRaoul Vaneigems Notice to the civilized concerning generalized self-management

8 - NEGATION OCH KONSUMTION I KULTUREN (180-211)
Kulturen och dess självförstörelse (180-188) — Barocken (189) — Avantgarden (190-193) — Skådespelets tänkande som det falska medvetandets allmänna vetenskap (194-202) — Teoretisk rekuperation och dess praktiska kritik (203-211)

Arnold Ruge, brev till Marx mars 1843 — Marx Kritik av Hegels rättsfilosofiDadaSurrealism — Marshall McLuhan — Clark Kerrs The uses of the university — Strukturalism — Daniel Boorstins The image: a guide to pseudo-events in America — Roland Barthes Litteraturens nollpunktDétournement — Kierkegaards Filosofiska fragment — Lautréamont

9 - IDEOLOGIN FÖRKROPPSLIGAD (212-221)
Ideologi (212-217) — Medvetande, närvaro, sanning (218-221)

K. Mannheims Total ideologi — Marx Teser om Feuerbach — Joseph Gabels False consciousness — Social patologi
Samhallet.jpg


Allt är uppdelat.

BILD Debord inleder första kapitlet av Skådespelssamhället med ett citat från Feuerbachs Kristendomens väsen, där vi kan läsa “vår tid föredrar bilden framför föremålet, kopian framför originalet, återgivningen framför verkligheten, skenet framför väsendet”. Å ena sidan bild, kopia, återgivning, sken. Å andra sidan föremål, original, verklighet, väsen. Det är i denna kontext “bild” måste förstås. Inte blott ett visuellt medium, utan också som representation och sken. █ I andra tesen: “Från varje aspekt av livet lösgör sig bilder” vilket bidrar till att “livets enhet inte längre går att återupprätta.” Bilden är ett moment i separationen, i alienationen. I skådespelet får bilden en “separat pseudovärld” och en slags egenrörelse, skenbar självständighet. Vidare kan inte skådespelet förstås som ett uppsättning visuella apparater eller skärmar, även om det har en stor del i samtidens funktionssätt. █ Bilder har naturligtvis alltid spelat en betydande roll i de härskandes inpräntande av sin världsbild i deras undersåtar. Men skillnaden nu när skådespelssamhället slutligen förverkligats så finns det inte längre finns och kan heller inte finnas några motbilder. Bilden som sådan, oavsett vad den visar, är en del av makten. Bilderna blir de tecken genom vilka vi “förstår” Världen. “Skådespelets språk bildas av den rådande produktionens tecken, vilka samtidigt utgör denna produktions yttersta ändamål.” Och: “Skådespelet är inget annat än det gemensamma språket i denna uppdelning.” (§29)

SUBSUMTION På sitt särskilt invecklade sätt är skådespelet Debords beskrivning av kapitalets verkliga subsumtion av samhället, det tillstånd då kapitalet slutligen har blivit Värld. Det är “ett resultat av det existerande produktionssättet och på samma gång dess syfte”, den “föreliggande modellen” där “de val som redan träffats i produktionen och den konsumtion som följer den” (§6) bekräftas, blir med Marx ord “specifikt kapitalistiska”. Lite senare (§16): “Skådespelet är inget annat än den ekonomi som utvecklas för sin egen skull. Det är en trogen återspegling av produktionen av ting, och ett förvrängt förtingligande av producenterna.”

PENGAR Det enda bruket av värde blir med skådespelet värdets universella ekvivalens; nytta räknas i bytesvärden, och bruksvärdet tenderar att falla mot nollpunkten. █ Trots att Marx utläggning om varuformen får en framträdande plats i Debords bok och i de flesta tolkningarna av den, är det mer penningformen som Debord komplementerar. Som ett komplement till pengar lösgör skådespelet pengarnas bruksvärde och etablerar en skenbar självständighet av bruk i allmänhet. Om pengar är realiseringen av bytesvärdes negation av bruket, så är skådespelet brukets återkomst som förfalskad självständighet. "Skådespelet är de pengar man enbart betraktar, ty i det har all användning bytts ut mot den abstrakta återgivningens helhet." (§49)

FRAMSTEG Utvecklingen som vi känner den, den officiella historiens framsteg, är “den verkliga omedvetna historia” som i skiftande grad gått bredvid, som en del av historian som helhet, och successivt trängt ut all skillnad. Det vill säga, “Ekonomin har alltså i sin helhet blivit just det som varan under detta erövringståg visat sig vara: ett förlopp av kvantitativ utveckling.” (§40) Från att ha haft en marginell del i samhällslivet har varuekonomin nu “uppnått en fullständig ockupation” (§42) där överflödet av varor inte utplånat överlevnaden utan bara utökat den till alla aspekter av livet. Nyttigheter, behov och begär, allt framställs och ses enbart som varor, så att konsumtionen av det för med sig en “svällande överlevnad”, ett berövande återspeglat som bild av varans Värld.

TIDEN “Produktionens tid, tiden-som-vara, är ett evigt staplande av likvärdiga intervall.” (§147) Det är tid som är utbytbar, alltså konsumerbar. Som framträder diversifierat men saknar en “kvalitativ dimension”. Det är konsumismens ytlighet och omedelbarhet. Upprepningen dubbleras under vardagens tid utanför arbetet och ger sken av den förindustriella cykliska rytmen (helger och semestrar att invänta, mandatperioder, konjunkturers cykler, etc); en pseudocyklisk tid som förlamar minnet och historien. Den pseudocykliska tiden tömmer kvällar, helger och annan “ledig tid” på verkligt liv på samma sätt som arbetet tömmer skapande och samverkan, för att bara lämna ett kadaver. Vardagen organiseras efter en rad pseudohändelser, hastigt växlande moden och bilder som utplånar all förbindelse med samhällets tid. █ “Den individuella upplevelsen av ett separat vardagsliv förblir utan språk, utan begrepp, utan kritisk tillgång till sitt eget förflutna som ingenstans finns upptecknat. Den låter sig inte kommuniceras. Upplevelsen förblir oförstådd och glöms bort till förmån för skådespelets falska minne av det icke minnesvärda.” (§157) Arbetarnas “tvångsinlösen av deras egen tid” (§159) har försatt dem i den mardröm de bara behöver bli medvetna om för att vakna ur.

Negation som sanning och som stil.

BROTTSLIG Proletariatet har inte längre några illusioner om politiken men är samtidigt “ännu fjärran från ett praktiskt klassmedvetande” och saknar “en adekvat form i handling.” (§114) Därför ser vi den “nya eran” först och främst i en “oformlig protest” av en “ny spontan kamp som först framstår som brottslig.” (§115) Vandalisering och plundring av “den tillåtna konsumtionens maskineri”, festivalyran i kravallens utbredning, men också sabotaget och arbetsvägran — när dessa “enfants perdus” förr eller senare når gränsen av sin vägran återstår bara den totala. Brottsligheten “framstår som objektivt berättigat” i vardagens överlevnad, vilket för med sig nödvändigheten av en total omstörtning.

Med stöld och gåvor återfinner de ett användningssätt, som med ens förkastar varornas förslavande regelverk och som får deras inbördes förhållanden och deras tillkomst att framstå som fullständigt godtyckliga och onödiga. Plundringen i Watts utgör det enklaste förverkligandet av den oäkta principen "åt var och en efter falska behov" – behov som bestäms av och skapas av det ekonomiska system som förkastas genom just plundring. Det faktum att överflödet tas på orden och hinns upp i nuet i stället för att jagas i det oändliga genom alienerat arbete och genom stegrade, sociala behov – detta faktum betyder att de verkliga begären kommer till uttryck i fest och lek, i förstörelsens potlatch. En människa som förstör varor visar sin mänskliga överlägsenhet över varorna. Hon förblir inte fånge inom de godtyckliga former som har skymt bilden av hennes behov. Bland lågorna i Watts slutade man konsumera och började förtära. Människor som stjäl kylskåp utan att ha någon ström i sina hem ger den bästa tänkbara bilden av överflödets lögn omvandlad till sanning under lek. När man inte längre betalar för varan ligger den öppen för kritik och modifiering under vilken form den än uppenbarar sig. Bara så länge någon betalar för den med pengar, som en statussymbol i överlevandet, kan den respekteras och beundras som fetisch. (Varuskådespelets nedgång och fall)

LEKEN Samtidigt och vid sidan om kraftyttringarna måste lek äga rum för att våldets destruktiva utbredning inte ska utplåna livets strävan. Våldet ställer upp sig som en vägg mot Makten. Men för att tränga bort Makten måste leken äga rummet genom multitudens “federerade oberoende tider” som utbreder sig och lämnar plats för en “modell av den irreversibla tiden”. Det innebär för tidens del ett fullständigt förverkligande av den kommunism som avskaffar "allt som existerar oberoende av individer".

ORGANISATION Som intellektuellt avskild från samhället måste sammanslutningen av radikaler sammanföra varje enskilds enhetliga levande till en praktisk kritik av samhällets samtliga aspekter.

“Kombattanternas egna väsen är de enda vapnen i den revolutionära organisationens kamp mot klassamhället: en revolutionär organisation kan inte inom sig återskapa den söndring och hierarki som utmärker det förhärskande samhället. Den måste ständigt bekämpa sin egen vanställning i det rådande skådespelet. Det enda kravet för att delta i den revolutionära organisationens totala demokrati är att varje medlem uppfattar och själv faktiskt tillägnar sig det koherenta i dess kritik, en koherens som måste bevisas i den egentligt kritiska teorin och i förhållandet mellan denna och den praktiska verksamheten.” (§121)

GEOGRAFI Människans territorium har separerats i och med varuekonomins utbredning. Det har inneburit platsens kollaps. Där vi är existerar inget helt, inget vi har fullständig tillgång till. Vi bor på en plats, vi arbetar på en annan, vi konsumerar på en tredje, vi gör annat på en fjärde, femte eller sjätte plats; vi är aldrig närvarande på någon. En “platsens autonomi” kan återfinnas i staden genom en unitär urbanism, “detta lekens rörliga rum … med fritt valda varianter av spelregler”, ett upprättande av äventyret, “livet uppfattat som en resa som innefattar hela sin egen mening”. (§178)

SANNING “Att frigöra sig från den inverterade sanningens materiella grundval - se där vad självemancipation innebär i vår tid.” (§221) Den "historiska uppgiften att upprätta sanningen i världen" kan fullgöras varken av den isolerade individen eller av den atomiserade manipulerade massan, utan nu som alltid av den klass som förmår upplösa alla klasser genom att återföra all makt till den förverkligade demokratins desalienerande form, till rådet där den praktiska teorin kontrollerar sig själv och ser sin handling. Endast där som individerna är "direkt förbundna med världshistorien"; endast där som dialogen har beväpnat sig för att segra. █ “I den proletära kritikens nya läge återkommer detta resultat som det enda obesegrade inslaget i en besegrad rörelse.” (§118) Men rådet måste te sig annorlunda idag. För även där rådet har segrat har upproret förlorat. Rådet, om det verkligen vill förverkliga sin potentialitet, måste verkställa beslutet att “fullständigt rekonstruera territoriet efter behovet hos arbetarrådens makt, proletariatets antistatliga diktatur, den verkställande dialogen. (§179) Rådet måste bli kommun.

STIL Vi måste tala på ett sätt som är avbrytande gentemot skådespelet och öppet mot våra andra. Vi behöver använda orden och språket på ett sätt som bryter mot gängse mönster men samtidigt öppnar för möten. Istället för en negation av stil och språk, istället för ett slags sökande till en nollpunkt (Barthes) behöver vi en negationens stil. █ Debords och situationisternas stil var en skandal, men är idag fullständigt rekupererad. Vilket inte förtar ansatsen att söka en ny stil som på nya sätt likt situationisterna kan uttrycka, kritiskt blotta och vända, undergräva och framkasta sanningen. Debord skriver: “Den stil som innehåller sin egen kritik måste klart visa att den aktuella kritiken behärska hela sitt förflutna.” (§206) Resonemanget och metoden — détournement — hör till de mest kryptiska och missförstådda i hela den situationistiska episoden. Debord menar att det finns en intim koppling mellan uttryck och stil med “rörelsens teoretiska medvetande” vilket inkluderar en filtrering och koncentration av den verkliga rörelsens historiska lärdomar. Détournement är inte ett estetiskt attribut, utan mer av en attityd eller kanske rent av etiskt hållning som gör bruk av material enligt en historiskt specifik upprorisk stil. Inte en aggregering av metoder eller regler utan den ständiga subversionen av det rådande materialet. “Détournement är anti-ideologins flytande språk.” (§208)

Samhallet2.jpg


Konspiration som styrelseform.

HEMLIGHETER Det är hemligheter överallt i Kommentarerna. Dolda verksamheter, avspärrade områden, ljusskygga aktörer, illvilliga konspirationer, infiltrerande spioner och informatörer, lönnmord och stay behinds. “Hemligheten härskar i världen, framför allt som härskandets hemlighet.” (§21) Vid första anblick kan det verka konstigt eller motstridigt att Debord därför hävdar att ingenting väsentligt har förändrats och att ingenting därför behöver revideras. “På det rent teoretiska planet har jag bara att foga en detalj till det jag har formulerat tidigare”. De två tendenserna, mot å ena sidan koncentration och å andra sidan utbredning, har uppnått en syntes i det integrerade skådespelet. Förändringen är en intensifiering. Det är en naturlig utveckling av skådespelets logik. Skådespelet, en “synlig negation av livet” som har uppfunnit en visuell form för sig självt, upphöjer synen till det viktigaste sinnet, och med en fulländad separation tenderar ytan att väcka misstänksamhet bland konkurrerande varor/bilder.

MEDVETET En hemlighet är inte blott okänd, den är medvetet dold. Någon eller några har medvetet dolt något. Någon eller några har tillgång till det hemliga; det kan vara stay behinds eller bara patenter, det är kunskap och planer som de förseglar, vilket i sig skapar en konflikt, som ber om konflikt eftersom det skapas ingrupper och utgrupper överallt. Hemligheterna blir i en mening ytor för spekulation om det dolda inre; det kan vara kändisars privatliv, plattformars algoritmer, intriger i maktens korridorer, allt underkastas masspekulation i media och lika många sanningar produceras på privata skärmar.

SLUGHET För Debord innebär det också att han inte kan skriva hursomhelst. På ett sätt är Kommentarerna enklare att läsa än Skådespelssamhället eftersom de inte är lika kryptiskt formulerade och innehåller mindre av hegeliansk akrobatik. Men de är fulla av andra fintar för att kollra bort fienden. Han vet vikten av att vara slug. Vi kan därför inte ta allting bokstavligt. Vi är nödgade att läsa strategiskt.

INHÄGNAD Hemlighetsmakeriet har alltså blivit allmänt. Det är inte förbehållet säkerhetstjänster och militär, eller ens konglomerat. Stadsdelar och annat territorium inhägnas med murar, algoritmer i svarta lådor, myndigheter med undantagslagar. Företagsverksamheter görs omöjligt komplexa i skalbolag och långa kedjor av underleverantörer. Parallella, privata rättssystem upprättas med en utvidgad säkerhetsbransch, brottsutredningar som outsourcas till privata revisorer, fängelser som drivs som företag — det handlar inte bara om urholkad offentlig sektor utan lika mycket, eller mer, om “diskretion,” alltså om att äga informationen och minska risken för eventuell negativ publicitet. Information om det senaste låses in bakom betalväggar. Monopolföretag gör det förbjudet att öppna på skalet på varenda enhet. Säkerhetstjänster handlar med zerodays i miljonbelopp för att föregå andras intrång utan att rapportera bristerna till utvecklarna.

(META)KONSPIRATION Tillståndet är sådant att konspirationer och konspiratoriskt tänkande kan blomma i samhällets samtliga sektorer. En konspiratorisk hållning till media, till fakta, till politik, till egentligen allt som på något sätt avviker, utmanar eller bekräftar, allting oavsett. Konspirationer och deras paranoida psykopatologi har rent av blivit funktionella för skådespelet som sådant. Vad du än tycker och tänker, vad som än behöver bekräftas eller motarbetas; det finns alltid en förformulerad konspiration att införliva för att bekräfta och befästa din position. Inte sällan presenteras det som om det vore ett underifrånperspektiv och som en motståndshandling mot ett mer eller mindre väl definierat system. Debord anmärkte därför: “Tidigare konspirerade man aldrig annat än mot en etablerad ordning. I dag är detta att konspirera till dess fördel ett nytt yrke med ljusa framtidsutsikter. Under skådespelets herravälde konspirerar man för att upprätthålla det och för att säkerställa vad endast det självt skulle kalla dess smidiga gång. Konspirationen ingår i själva dess sätt att fungera.” (§28) — Det vore mer korrekt att beskriva den här typen av konspirationsteorier som att de konstruerade “pseudo-” eller “strukturella” konspirationer. Det är teorier som ramar in fakta, bilder, narrativ osv på ett sätt som framställer något som utifrån hotande en annars harmonisk ordning, som en diffus inverkan på ett lika diffust definierat socialt (det svenska samhället, den demokratiska ordningen, etc). Även om de inte definierar det rådande systemet, som de positionerar sig emot, så existerar de i en symbios med den underliggande ordningen. I sin pseudomotsättning snarare stärker de de strukturella makthierarkierna.

KOLLAGE Vår aktuella situation bekräftar Debords tes och upphöjer den i två. Men för att förstå utgångspunkten för Debords kommentarer tjänar det till att göra ett mindre kollage av det “Kalla krigets mikrokosmos” som han då befann sig i: Europa och framför allt Italien under 1970-talet. Det skulle kunna göras mycket större, men vi tror att dessa exempel räcker:

  • Bombdåd i Milano och Rom 12 december 1969 dödar tretton och skadar nära hundra. Kort efter förklaras anarkisten Guiseppe Pinelli som skyldig innan han “hoppar” från polishusets fjärde våning till sin död.
  • Bombdåd mot en facklig antifascistisk demonstration i Brescia 28 maj 1974 dödar åtta och skadar nittiofyra. Ytterligare ett bombdåd i augusti samma år dödar tolv och skadar drygt hundra.
  • Kristdemokraternas partiledare Aldo Moro kidnappas 16 mars 1978 av Röda brigaderna, som kräver frisläppandet av kommunistiska fångar. Moros kropp upptäcks 9 maj halvvägs mellan kristdemokraternas och kommunisternas partihögkvarter. Hela händelseutvecklingen är fylld av motsägande utsagor, misstag och oklarheter.
  • Bombdåd 2 augusti 1980 i Bolognas tågstation dödar 85 och skadar över 200. Nyfascisterna i Nuclei Armati Rivoluzionari dömdes för dådet.
  • Under en polisräd mot fascisten Licio Gelli 1981 avslöjas existensen av Propaganda Due, P2, en underjordisk gruppering. Medlemslistan innehåller nära tusen personer, inklusive parlamentsledamöter, militärofficerare, banktjänstemän, domare, Silvio Berlusconi, nyhetsredaktörer, underrättelsetjänstemän, och politiker i de flesta partier.
  • “Guds bankir” Roberto Calvi hittas hängd i London juni 1982. Det rapporteras först som suicid men polisen hävdar senare mord och det kopplas till P2.
  • Oktober 1990 erkänner Italiens då premiärminister Andreotti existensen av Gladio, Natos så kallade “stay behinds”.

Det som också måste nämnas är fascistkuppen i Grekland 1967, Pinochets CIA-ledda kupp 1973, och inte minst USAs krig i Vietnam. Samtidigt rullade Sovjetunionens stridsvagnar in i Tjeckoslovakien 1968.

OBEKRÄFTAD Media — massmedia och idag social media — systematiserar social ignorans och distans, och det har enligt Debord gått så långt att historia i en mening har eliminerats. Det kan bero på att media är mer direkt beroende av skådespelets logik. Det kan också bero på att det är lögnens främsta kanal. Även om lögner varit ämnade att skada någon specifik skadar de nu alla eftersom de effektivt ockuperar alla skärmar; om man tidigare kunde avslöja en lögn genom att sätta den i sin kontext och spåra ursprung, så är samtidens lögner så genomgripande att de skulle kräva en fullständig omorganisering av verklighetsuppfattningen. Enligt Debord präglar historielöshet, hemlighetsmakeri, konspirationer, lögner, och så vidare inte bara nyhetsflödet och politiken utan offentligheten, föreningslivet och kulturen liksom underrättelsetjänster och myndigheter. I det han kallar det eviga nuet är det omöjligt att helt bekräfta någonting säkert. Vi “lever och dör […] mitt i strömdraget av ett stort antal korsande mysterier.” (§18) Osäkerheten har konsoliderats överallt.

NÄRVARO Han skriver att det är “inte längre möjligt att tro någon om något som man inte själv direkt har erfarit.” (§12) I en mening kan sanning uppstå först i konspirationen i dess bokstavliga mening, det vill säga att andas tillsammans. Och bara i den tilliten och närheten, den affiniteten, kan radikala projekt äga rum. Även om massan och proletariatet i Kommentarerna inte har samma status som i Skådespelssamhället innebär inte det förlusten av revolutionär potential. Verkliga möten bär på en erfarenhet som kräver skapandet av en historisk medvetenhet. Från den enskilda till grupper och rörelser; vi samtalar, avslöjar oss, återger vår bakgrund och med det väver samman våra möten. Ur detta vävande kan förmågan att åter tänka framtiden uppstå. Ur en sådan närvaro kan en revolutionär potential växa.

UPPROR Debord är förstås fortfarande i högsta grad av inställningen att uppror inte växer ur de små cellerna av konspiratörer à la Blanqui, utan ur proletariatets upproriska uppsving, ett brett medvetandegörande. Men vad vi inte kan förvänta oss är att det i massrörelserna som sådana skulle växa några verkligt avbrytande, uppbrytande språng. Debord uppdaterar egentligen bara den inställning Situationistiska internationalen hade redan före ‘68. Revolutionärer är beroende av proletariatets rörelse, och rörelsen är beroende av avantgardets radikala innovationer. Växelspelet kan beskrivas som en slags lek, men då inför en nära förestående historisk brytning, alltså lek på blodigt allvar. Det som görs, det som leken kräver så att säga “under bordet”, kan vara diskreta handlingar, konspiratoriska utvecklingar, det gallrar ut dem som kan se de verkliga hindren och som förstår vad de är förmögna att göra. Lek kan oväntat bryta ut i händelser, potentiella uppror. Historien bestämmer inte på något absolut sätt, den utvecklar sig och får slag från alla sidor, vissa punkterar linjen och skapar en ny riktning. Uppror är de som verkligen punkterar och fyller upp explosionen i en ny riktning. — “Uppfattningen om ‘historien som konspiration’ var en reaktionär och löjlig förklaringsmodell på adertonhundratalet då så många mäktiga sociala rörelser stormade bland massorna. Dagens pseudo-oppositionella är väl medvetna om detta, genom hörsägen eller några böcker, men tror att denna slutsats gäller för evigt. De vill inte se sin egen tids faktiska praktik, eftersom den är alltför nedslående för deras svala förhoppningar. Staten är inte ovetande om detta, den spelar på det.” (§20)

OVÄNTAT Ingen teori kan föregripa allting. Varje uppror föregås av något avvikande, något genuint nytt. Konspirationen kan vara det oväntade; aldrig tillräckligt, men nödvändigt. Debord försöker illustrera detta med ett exempel på hur en mer effektiv praktik i den napoleonska armén (självständigt skjutande snarare än på kommando) uppstod spontant och innan den, långt senare, implementerades som officiell taktik. Det gäller såväl regeringskonsten som upprorskonsten.

“På liknande sätt är uppkomsten av skådespelets herravälde en så djupgående social omvandling att den radikalt har förändrat konsten att regera. Denna förenkling, som så snabbt har burit så rik frukt i praktiken, har ännu inte uppfattats fullt ut i teorin. Allt från gamla vederlagda fördomar och onödiga försiktighetsåtgärder till spår av föråldrade betänkligheter hindrar fortfarande otaliga styresmän att helt och fullt förstå det som praktiken skapar och bekräftar varje dag. De styrande får inte bara undersåtarna att tro att de i allt väsentligt lever kvar i en värld som de förra redan har avskaffat, utan lider också själva ibland av inkonsekvensen att tro att de i vissa avseenden också gör det. De kommer därhän att de tror att en del av det de avskaffat dröjer kvar i en efterbliven verklighet och fortfarande måste tas med i beräkningen. Denna eftersläpning kommer inte att vara länge till. Dessa som så lätt har uppnått så mycket kommer nödvändigtvis att gå mycket längre. Man får inte inbilla sig att de som inte tillräckligt snabbt insett töjbarheten hos de nya spelreglerna och maktens speciella barbariska storslagenhet i längden kan hålla sig kvar i dess environger. Skådespelets öde är sannerligen inte att utmynna i någon upplyst despotism.” (§32)

OMÖJLJGT Alla uppror är omöjliga, ändå händer de. Att tänka det möjliga vid gränsen av det omöjliga är krigskonstens uppgift. Upprorsmakares första uppgift är därför att förstå nuet och vad det är i nuet som är ohållbart. Man stöter oundvikligen emot gränserna och tvingas omvärdera, ständigt omvärdera, finslipa taktiker, att dansa omkring gränsen, vänta på rätt tillfälle att angripa.

KRIGSKONST Kommentarerna är inte alls som ofta hävdas några uppgivna grubblerier av en resignerad pessimist utan tvärtom en stridsskrift på samma sätt som Machiavellis Fursten. För den som läser Debord noga kan se att han ställer läsaren inför ett singulärt problem: strategi. Frågan för konspiratörer är inte filosofisk; det gäller krigskonsten. Det gäller att inse vad vi faktiskt är förmögna till, att det “eviga nuet” anlände relativt nyligen och att lära oss att utnyttja det faktum att också makten är förvirrad och saknar en hållbar strategi. Debord avslutar sina kommentarer med: “För förhållandena har aldrig varit så allvarligt revolutionära, men det är bara regeringar som tycker det.” (§30)