Situationistiska Internationalen
Situationisterna menade att den moderna kapitalismen kännetecknades av ett överallt närvarande skådespel. Alienationen som finns i klassamhällen med kapitalistisk produktion har koloniserat hela den sociala sfären, kunskapen och kulturen, och konsekvensen av detta är att människor inte bara är alienerade från vad de producerar och konsumerar utan också från deras egna erfarenheter, känslor, kreativitet och begär; de blir passiva åskådare istället för att aktivt skapa sina egna liv.
Förutom makten över arbetslivet, som de menade skulle organiseras av arbetarråd, var makten över vardagslivet av yttersta vikt för situationisterna. Återtagandet och revolutionerandet av vardagslivet skulle åstadkommas genom att, med exempelvis dérive, skapa situationer, en process Debord beskrev i Rapport om skapandet av situationer från 1957 som en konkret händelse där människor kollektivt och medvetet förändrar sig själva och miljön omkring. I kontrast till individuella livsstilsval eller konstnärliga happenings var en situation ett kollektivt angrepp mot skådespelet och en explosion av begär och passioner. Två exempel som de lyfte fram var Pariskommunen och Majrevolten.
Länkar
- Rekommenderade situationistiska texter
- Situationist International Online
- NOT BORED!'s situationistarkiv
- Ken Knabbs Situationist International Anthology
- Bengt Ericsons samling med svenska översättningar
- Gyllene Flottan: Kung Gustavs sardiner eller De svenska studenternas betydelsefulla obetydlighet
- Gyllene Flottan: Häng stalinisterna högt
- Olov Hyllienmark: Jakten på Gyllene Flottan, om svenska situationister, i tidningen Känguru (Humanistiska föreningens tidning) nr 10 oktober 1997.
- Gilles Dauvé: Kritik av Situationistiska internationalen (1979)
- Roland Simon: From the critique of work to the overcoming of programmatism: a theoretical transition: the Situationist international (2001)
- Ulf I. Eriksson: Ett messianskt försök. Not till situationisterna. (Utdrag från Exempel.)
- John Clark: Regarding the Spectacle: Debord in Retrospect
- Anthony Hayes: Three situationists walk into a bar
- Heath Schultz: Debord in Watts: Race and Class Antagonisms Under Spectacle